Chokladkurs på marsipangården!

Alla som känner mig vet hur mycket jag tycker om att baka. Det är något meditativt, snudd på terapeutiskt, att knåda en deg eller noggrant pilla med detaljerna på en bakelse och det händer rätt ofta att jag kommer hem efter en stressig dag och bakar något. Detta intresse har nog inte undgått någon i min närhet, det märker inte minst på min födelsedag där det fanns ett tydligt tema på de presenter jag fick. En av dom innehöll en heldag med min mamma (bara det helt fantastiskt eftersom jag älskar att vara med min mamma så himla mycket) och att vi tillsammans skulle gå en grundkurs i pralintillverkning! Hurra!

Så igår förmiddag for vi till Trosa och började dagen med en lunch på det urmysiga Bomans Hotell och en promenad på stan. Området kring hamnen och kanalen i Trosa är så mysigt, och de har många fina små butiker som vi i vanlig ordning inte kom ifrån tomhänta. Och vid 1730 var det alltså dags för oss att göra pralindebut på Marsipangården! Vi fick bl.a. lära oss att gjuta pralinskal, fylla dem med tryffel, doppa praliner, jobba med överföringsark och göra marsipanfigurer. Mellan momenten fick vi fika med praliner och bakverk från butiken/caféet på nedervåningen – livsfarligt och helt underbart. Efter flera timmar inne i chokladverkstan fick vi alla med oss det vi gjort, en hel påse var med olika saker. Så nu är skafferiet fullproppat med praliner och vi är superbitna av det här med praliner! Vi vill bara ha mer! Jag kan varmt rekommendera att gå en sådan här kurs, eller ge bort i present!

IMG_0976Vi ”fikade lite” innan kursen… IMG_0991Förväntasfull!

IMG_0993Jag och mamma!  IMG_0989

IMG_0987Gjuta skal..

IMG_0994En marsipananka! Den ser kanske lite konstig ut, men det var faktiskt helt enligt instruktionerna 🙂

 

Kommentera

