24 år i livet! (varning för djupare inlägg..)

Idag för 24 år sedan, ungefär precis samma tid som jag skriver detta, föddes jag på lasarettet i Falun vilket innebär att jag idag har existerat på jorden i 8766 dagar. Jag tycker det låter både mycket och lite på samma gång.

Jag hade ett litet meltdown här i veckan p.g.a. just denna dag. Jag skulle inte kalla det åldersångest i termen att jag håller på att bli gammal, utan mer att jag kände att jag borde ha kommit någonstans vid det här laget. Borde ha en kandidatexamen, borde ha varit ute och rest en längre period, borde ha gjort en säsong på någon alptopp, borde ha…Ja, vad mer borde jag ha gjort?

Egentligen hade jag nog lite ångest över att jag vacklat så mycket i mina beslut, att jag jobbat för mycket, att jag inte tagit tillvara mer på mina ”ungdomsår”. En liten släng av tanken att det roliga börjar ta slut, att jag snart måste bli vuxen på riktigt och släppa tankar på spontana äventyr. Vilket ju är helt fel!
Åren mellan 20-23 var tuffa, och det är inte förrän det senaste året som jag hittat mig själv på riktigt och det gör att jag nu kan köra full fart framåt. Jag har tänkt mycket på detta de senaste dagarna och kommit fram till att det faktiskt finns en tid för allt. Min tid var inte de åren då jag var ung och skör, min tid är nu när jag är lite äldre , mycket starkare och vet i vilken riktning jag ska gå.

Jag tror att dom här känslorna är så himla vanliga bland unga människor idag och det är synd att det inte pratas om det mer. Just dessa ”jag-borde-ha” är livsfarliga, för man borde ingenting. Det viktigaste man kan göra är att göra det man själv vill, alltid. Allt blir vad man gör det till, både det lilla och det stora och jag tror det är viktigt att lyssna inåt snarare än till sociala medier.

 

 

Kommentera

